کیفیت خواب با سطح قند خون بعد از صبحانه مرتبط است

10  دسامبر 2021- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Diabetologia منتشر شده است، نداشتن خواب کافی با افزایش قند خون(glucose spike) بعد از صبحانه مرتبط است.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کیفیت خواب به طرق مختلف با سطح قندخون مرتبط است - مدت خواب کوتاه‌تر ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد و اگر به دیابت مبتلا باشید، اختلالات خواب با خطر بالاتر مرگ مرتبط است. همچنین شواهد موجود نشان می دهد که درمان اختلالات خواب می‌تواند نتایج مرتبط با دیابت نوع 2 را بهبود بخشد، به طوری که کیفیت خواب ممکن است ابزاری ضروری برای مدیریت دیابت باشد.

در این مطالعه، محققان داده های 953 بزرگسال سالم شرکت کننده در یک آزمایش مداخله غذایی به نامPREDICT  را بررسی کردند. همه شرکت کنندگان در این کارآزمایی، هشت وعده غذایی استاندارد شده مختلف حاوی همان تعداد کالری را در طول دو هفته، هم در کلینیک و هم در خانه مصرف کردند. این وعده‌های غذایی شامل نسبت‌های متفاوتی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی بود و یکی از وعده ها برای آزمایش تحمل گلوکز خوراکی(OGTT) حاوی 100 درصد کربوهیدرات بود. اندازه‌گیری‌های مرتبط با خواب شامل طول مدت خواب، کارایی (میزان آرام‌بخشی خواب) و زمان‌بندی خواب شرکت کنندگان بررسی شد و شرکت کنندگان از دستگاه‌های پایش مداوم قند خون (CGM) برای اندازه‌گیری تغییرات قند خون در طول زمان استفاده کردند.

کیفیت خواب با سطح قندخون بعد از صبحانه مرتبط است

محققان دریافتند که متغیرهای خواب - زمان، کمیت و کیفیت خواب - به طور قابل توجهی با تغییرات قند خون بعد از خوردن غذا، به ویژه بعد از صبحانه مرتبط است. این موضوع هم در بین شرکت‌کنندگان در طول زمان و هم بین شرکت‌کنندگان مختلف صادق بود. محققان دریافتند که مدت زمان خواب و زمان بندی خواب همراه با ترکیب وعده‌های غذایی بر سطح قند خون تاثیر می گذارند، بطوریکه خواب ضعیف تأثیر کمتری بر سطح قند خون بعد از یک صبحانه ی پر کربوهیدرات یا پرچرب نسبت به بعد از OGTT دارد. بازده خواب بیشتر - هم در یک فرد در طول زمان و هم در مقایسه ی بین افراد - با کاهش سطح قند خون پس از خوردن غذا - صرف نظر از ترکیب وعده غذایی- مرتبط بود. نقطه میانی خواب دیرتر ( زمان نیمه خواب فرد) نیز با افزایش قند خون بعد از غذا، هم در یک فرد در طول زمان و هم در مقایسه ی بین افراد مرتبط بود.

محققان خاطرنشان کردند که هیچ یک از شرکت کنندگان در مطالعه به دیابت مبتلا نبودند، بنابراین نتایج این مطالعه ممکن است بیشتر برای پیشگیری از دیابت اعمال شود تا درمان دیابت. با این حال، آنها نوشتند: داده‌های ما نشان می‌دهد که مدت زمان خواب، کارایی و نقطه میانی زمان خواب، تعیین‌کننده‌های مهمی برای کنترل [قند خون بعد از غذا] در سطح جمعیت هستند. در عین حال، همانطور که نشان داده شد با توجه به تفاوت عادات خواب در شرکت کنندگان مختلف در مطالعه و در افراد در طول زمان، برای بهینه سازی توصیه های خواب، احتمالاً لازم است که این توصیه ها برای هر فرد بطور جداگانه تنظیم شود. اما به نظر می رسد که پایبندی به یک برنامه منظم خواب برای کنترل قند خون بهترین توصیه باشد، صرف نظر از عادات دقیق فرد - زیرا این مطالعه نشان داد که انحراف از یک الگوی خواب منظم با کنترل بدتر قند خون بعد از غذا خوردن مرتبط است. محققان بر خواب به عنوان یک هدف درمانی غیردارویی قابل تغییر برای تنظیم بهینه سلامت متابولیک انسان تأکید کردند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/10/sleep-quality-linked-to-blood-glucose-levels-after-breakfast/